- فلاشبک:
اعتبار جشنواره کن اغلب به انتخاب فیلمها (حدود ۲۰ فیلم در بخش مسابقه) بوده و نه به انتخابهای هیئت داورانش. در این چهار سال اخیر هیئت داوران کن هیچگاه انتخابهای کیفی جسورانه و فوقالعادهای نداشته است. سال گذشته از این نظر یکی از بدترین سالها بود. در یکی از سالهای خوب کن (از نظر کیفیت فیلمها) کنار گذاشته شدن کامل فیلم درخشانی مثل سوزاندن توسط هیئتی به ریاست کیت بلانشت (با هر سلیقهای سوزاندن فیلم محبوب طیفهای مختلف سال گذشته بود) و دادن نخل طلا به فیلم متوسط کوره اِدا (و جایزه بزرگ جشنواره به اسپایک لی و فیلمنامه به پناهی و جایزه ژوری به نادین لبکی) تاسفبار بود. از چنین هیئت داوران احساساتی و محافظهکاری البته توقع جایزهای هم برای فیلم جیلان (درخت گلابی وحشی) نمیرفت.سال گذشته از نظر داوری من را به یاد کن ۲۰۱۶ میاندازد (به ریاست جرج میلر): نخل طلا برای فیلم متوسط کن لوچ برای من، دانیل بلیک و جایزه بزرگ برای فیلم زیرمتوسط اگزویه دولان و از اینها بدتر نادیده گرفتن کامل فیلم فوقالعاده تونی اردمن).
اگر چه سال ۲۰۱۴ سال آبرومندی برای هیئت داوران به ریاست جین کمپیون بود (نخل برای جیلان) و سال ۲۰۱۵ به ریاست برادران کوئن در مجموع بد نبود (نخل را در یک اقدام غیرسینمائی و عجیب به ژاک اودیار برای فیلم متوسط دیپان دادند. شاید خواستند بابت یک پیامبر از او دلجوئی کنند) اما هیئت با دادن جایزه بزرگ به یک فیلم اول فوقالعاده (لازلو نمش برای پسر شائول) و بهترین کارگردان برای هو شیائو شن تا حدی جبران مافات کرد. چند انتخاب غلط پدرو آلمودوار و دوستانش را در سال ۲۰۱۷ (مثل نادیده گرفتن کامل پایان خوشساخته هانهکه) بدلیل جسارت در اعطای نخل طلا به مربع تا اطلاع ثانوی میتوان بخشید.
- اعضای هیئت داوری کن ۲۰۱۹
امسال هم مثل همیشه هیئت داوران از ۴ مرد و ۴ زن (بهعلاوه یک رئیس) تشکیل شده است:
آلخاندرو گونسالس ایناریتو – رئیس
کلی رایکارد
پاول پاولیکوفسکی
آلیس رورواکر
یورگوس لانتیموس
روبَن کامپیو
انکی بیلال
میمونا اِندیایه
اِل فانینگ - یک ترکیب رویایی:
انتخاب اعضا هیئت دوره جدید جشنواره بر اساس یک استراتژی کاملا متفاوت با دورههای گذشته است: این ترکیب بر اساس کارگردانها چیده شده است (۷ کارگردان) و هیچکدام از طیف جریان اصلی نیستند (شاید تا حدی بیلال). آنها سازندگان آثار جریان سینمای هنری غیرآمریکایی هستند: ایناریتو (او مورد عجیبی است. خوشبختانه خودش را به سیستمی که در آن کار میکند تحمیل کرده است و امیدواریم که به دوران عشق سگی، ۲۱ گرم، بابل و حتی بردمن برگردد و مسیر از گور برگشته را ادامه ندهد)، کلی رایکارد (سینمای آلترناتیو)، پاولیکوفسکی و رورواکر (سینمای هنری اروپا)، لانتیموس (یادآور مسیری که ایناریتو از یک سینمای بومی شروع کرد و به سینمای پرمخاطبتر نزدیک شد) و روبن کامپیو (نماینده سینمای فرانسه با نقش تاثیرگذار در تولیدات یک دهه سینمای فرانسه).نکته بااهمیت اینکه همجواری این شش نفر تصویر عمومی از سینمای باکیفیت جهان را در همین لحظه اکنون برجسته میکند. آنها به حق نمایندههای طیفهای گوناگون سینمای درجه یک این روزها هستند، لانتیموس ( ۴۵ ساله) و رورواکر (۳۷) در این ترکیب خون تازه و ایناریتو تجسم همه این طیفها در این دو دهه بوده است. البته هیچ ترکیبی به پای هیئت داوران کهکشانی جشنواره ونیز ۲۰۱۵ نمیرسد (آلفونسو کوارن -رئیس- در کنار هو شیائو شن، نوری بیلگه جیلان، پاول پاوولیکوفسکی، لین رمزی و …). ضمنا بهیاد داشته باشیم که همیشه برندههای سال قبل به ترکیب هیئت داوران میآیند (پاولیکوفسکی و رورواکر).
- معیارهای عجیب جشنواره:
دو انتخاب نچسب اعضای هیئت داوران هر یک بهدلایلی غیر سینمایی سابقهی مستمر داشته است: در این سالها رسم این بوده که یک سیاهپوست در ترکیب باشد و میمونا اِندیایه نماینده آفریقا محسوب میشود و ال فانینگ (۲۰ ساله) با این رزومه کاری ناچیز نماینده سینمای پرزرق و برق آمریکا به نظر میرسد (لابد برای جلوهگری روی فرش قرمز).